Als kinderen zich met rekenen niet in hetzelfde tempo als anderen ontwikkelen, wil dat niet meteen zeggen dat zij niet kunnen leren rekenen. Het betekent wel dat het rekenonderwijs zorgvuldig op de ontwikkeling van zo'n bijzonder kind moet worden afgestemd om problemen te voorkomen.
RD4-rekenspecialist - miv september 2017
Hannie Verhofstad heeft zich gekwalificeerd als RD4-rekenspecialist. Dat betekent dat zij bekwaam is in het doen van diagnostisch onderzoek naar ERWD (Ernstige RekenWiskunde problemen en Dyscalculie).
Aan de hand van het instrumentarium RD4 kan passende begeleiding voor de leerling worden opgesteld en uitgevoerd.
Voor meer informatie: www.rd4-rekenen.nl
De ontwikkeling van RD-4 werd aangestuurd door:
- Mieke van Groenestijn, Lector Gecijferdheid Hogeschool Utrecht
- Marie-Jose Bunck, hogeschooldocent en onderzoeker Hogeschool Utrecht
- Els Terlien, mede-onderzoeker en voorheen hogeschooldocent, Hogeschool Utrecht
Hannie Verhofstad heeft samen met leerlingen afgelopen jaren in haar praktijk de experimentele versie van RD-4 als volgt getoetst: tijdens individuele onderzoeken kiest de rekenspecialist samen met de leerling een adaptieve route door de rekenopdrachten en worden scores bepaald.
Het resultaat is een nauwkeurig leerlingprofiel.